MANGE TILBUD: Butikkene bugner over med tilbud til julehandlende nordmenn. Svarte fredager, søndagsåpent, medlemskvelder og andre tiltak skal få oss til å handle mer. Og det gjør vi. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / spjelkavika.


58 000 000 000

Svimlende 58 milliarder kroner går med i julehandelen i år, i følge Virke.

 


byline friwal

5.desember 2019



baronen pageann

 

Spjelkavika.no | FORBRUKER: Det er Hovedorganisasjonen Virke, i samarbeid med Kvarud Analyse som har lagt fram tallene for julehandelen de siste ti årene, og en prognose for 2019.

 
Økt handel
Og tallenes tale er klare. Vi bruker stadig mer penger i julemåneden desember.
 
I 2009 brukte vi 47 milliarder kroner i desember, og selve julehandelen isolert sett er nok høyere ettersom mange starter med innkjøp til jul lenge før de åpner første luka i adventskalenderen.
 
Men Virke tar altså for seg desember, og økningen er jevn, med unntak av 2012 da det var en nedgang fra 50 milliarder i 2011 til 49 milliarder i 2012.
 
Dette økte vel og merke opp til 50 milliard igjen i 2013, og siden har det økt.
2019 er jo ikke klar, men Virke og Kvarud har laget en prognose på en totalomsetning for næringslivet, inkludert dagligvarehandelen på svimlende 58 milliarder kroner.
 
10.810 kroner
Ikke overraskende er det Oslo og Akershus som topper omsetningstabellen på henholdsvis 7,8 og 7,1 milliarder kroner i desember.
Lavest er den i Finnmark med sine 830 millioner kroner.
 
Her i fylket er prognosene at vi vil handle for nesten 2,9 milliarder kroner.
 
Det betyr at hver og en av oss vil gjøre innkjøp for 10.810 kroner, og her er tallene ganske jevne.
 
Kun i Østfold er tallene lavere. Der bruker hver østfolding snaue ni tusen kroner per hode. Forklaringen ligger trolig i kort reise til svenskegrensen.
 
Viktig handel
43 prosent av disse pengene går til dagligvarebransjen. De øvrige 57 prosentene fordeler seg på en rekke detaljforhandlere innen leker, gullsmeder, bokhandlere og kjøkkenutstyr, for å nevne noe.
 
Leketøysbutikkene omsetter for 3,3 ganger mer i desember enn ellers i året.
For disse bransjebutikkene er julehandelen avgjørende.
 
Prognosene for netthandel i 2019 ligger på rundt 2,7 milliarder kroner.