STORT UTVALG: Frank Naalsund er ølkjøpmann hos Gulating på Amfi Moa. - Vi ønsker å være et møtested for alle som er glad i øl, sier Naalsund. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / spjelkavika.no


Over 300 øl-sorter

Det blir mye å velge blant hos Gulating ølutsalg som åpnet i dag.

 


byline friwal

14. mars 2019



baronen pageann

 

Spjelkavika.no | NYHETER:   Ølutsalg kjenner vi til i Ålesund fra tiden før ølmonopolet ble opphevet. Men der stopper også sammenligningen med Gulating ølutsalg.

 

Stort utvalg

Det Frank Naalsund som blir ”øl-kjøpmann” i Gulating-kjedens butikk på Amfi Moa.

-Vi blir det første og største rene ølutsalget mellom Bergen og Trondheim, sier Naalsund, som de siste dagene har vært svært opptatt med å plassere brygg i hyller og butikktorg.

-Det er travelt, men moro. Nå har vi over 300 sorter øl i hyllene, og det av alle slag, samt andre smakfulle varer, sier Frank Naalsund, som ønsker at butikken skal bli et møtested for alle ølinteresserte i distriktet.

 

Nabo til "Polet"

Gulating Gruppen AS har på kort tid blitt landets største uavhengige kjede for ølutsalg og puber, med fokus på håndverksøl, heter det fra selskapet i en pressemelding.

Det er sunnfjordingen Rolf Skår som startet det hele i 2011. Skår er siviløkonom og ølrygger.

I dag teller kjeden 24 butikker i Norge, samt to på Gran Canaria.

 

I følge Naalsund vil ølutsalget på Amfi by på alt som kjennertegner en Gulating-butikk. Og da snakker han om utvalget øl til konkurransedyktige priser, noe som jo ikke er dumt når nærmeste nabo er Vinmonopolet.

-Det passer oss godt å være nabo med dem, og vi har jo lengre åpningstid enn det de har, smiler han.

 

Lokalt

Foruten øl skal butikken også selge gaveartikler av mange slag, og det er lokale leverandører Naalsund har et ekstra blikk på.

-Vi har inngått samarbeid med flere lokale bryggerier, som Molo Brew og Geiranger Bryggeri, og tilbyr blant annet øl fra fat til å ta med hjem på egne flasker, såkalte growler, forteller han til Spjelkavika.no.

Og lurte du på om det var om å gjøre å få folk til å drikke mer?

Nei, ikke i følge kjedens slagord.

”Det dreier seg om å drikke bedre, ikke mer”.