VIKTIG TEMA: Susanne Sæther Kvasnes fra Sparebanken Møre holdt foredrag om svindel for lydhøre pensjonister i kantina til Spjelkavik omsorgssenter. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / spjelkavika.no
Mål for svindel
Eldre bombarderes av svindelforsøk.
PUBLISERT
5. september 2024
SPAREBANKEN MØRE
ELDRE SVINDLES
SPJELKAVIK OMSORGSSENTER:
De er ivrige, dyktige på data, vennlige i telefonen og ikke minst standhaftige.
«Olga-svindel»
Rundt om i hele verden, også i Norge, arbeider svindlerne iherdig for å få noen på limpinnen.
Dessverre lykkes de inn i mellom tusenvis av e-poster, SMSer og telefonsamtaler. Og ofrene er ofte pensjonister.
For svindlerne er målrettet i sitt arbeid, og spesielt rettet mot eldre kvinner som gjerne tror det beste om folk, og som besitter liten kompetanse på det digitale området.
«Olga-svindel» er et begrep, som egentlig er talende for denne typen svindel. For navn som Olga, Ruth og Gerd betyr ofte at de bæres av nettopp eldre kvinner. Men også eldre menn er svindlernes mål.
Tar grep mot svindel
Sparebanken Møre har for alvor tatt grep om å formidle til eldre at de er i faresonen, og hva de bør, og ikke bør gjøre om noen er frampå for å svindle dem.
I et fullsatt kantineområde på Spjelkavik omsorgssenter står Susanne Sæther Kvasnes og forteller pensjonister om alle farene.
Susanne er autorisert finansrådgiver ved Sparebanken Møre, og hun er invitert av Spjelkavik og omegn pensjonistforening.
Med sine rundt 300 medlemmer er denne pensjonistforeningen størst i fylket, i følge Sigmund Rødal, leder av foreningen.
-Vi har forskjellige temakvelder, og dette er en med et viktig tema, sier han.
Stopp - tenk - sjekk
Pensjonistene rundt bordene lytter nøye på Susanne. Mange noterer ned for å stille henne spørsmål etter foredraget. For de aller fleste av dem har en mobiltelefon og en datamaskin. Og de fleste er forsøkt svindlet. Temaet er kjent.
-Stopp, tenk, sjekk, sier Susanne.
En gylden huskeregel når panikken kommer. For det er nettopp den som ofte kommer når noen sender en e-post eller SMS om trøbbel i banken. For pensjonistene blir introdusert i en verden de ikke kjenner.
(Saken fortsetter under bildet):
DÅRLIG MAGEFØLEELSE? Susanne Sæther Kvasnes i Sparebanken Møre har en lydhør forsamling framfor seg når hun snakker om svindel, og den gnagende magefølelsen som kommer når en blir usikker på en melding.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Spjelkavika.no
Trolig svindel
-Ingen, absolutt ingen skal ha dine passord og Bank-ID. Det er ditt, og bare ditt. Ingen skal ha det, uansett hvem som ber om det. Det gjelder også familie, venner eller andre, sier Susanne bestemt.
-Og husk at heller ikke banken din vil noen gang be deg oppgi kode og passord, sier Susanne til den lydhøre forsamlingen.
-Ber noen deg om å oppgi dette så er du trolig utsatt for et svindelforsøk, sier hun.
Susanne snakker om falske meldinger fra tilsynelatende bekjente. Om falske annonser med tilbud som er for gode til å være sant, og om konkurranser der en skal oppgi kortinformasjon for å få utbetalt premien.
ID-tyveri
Susanne viser forsamlingen meldinger på SMS som er typisk svindel. Og hun sier at ting ikke haster.
-Det er ikke noe som haster så mye at du må svare eller reagere med en gang på slike meldinger. Derfor er regelen STOPP – TENK – SJEKK svært viktig, sier hun.
-Hjelper ikke blokkering på telefonen, lurer en kvinne i forsamlingen på.
-Nei. Svindlere stjeler identiteter og går på igjen med et nytt nummer, svarer Susanne.
(Saken fortsetter under bildet):
TAKKET: Sigmund Rødal er leder i Spjelkavik og omegn pensjonistforening. Han takket Susanne for foredraget.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Spjelkavika.no
Kontakt banken!
En annen lurer på hva en skal gjøre om en blir svindlet.
-Da skal du kontakte banken raskt. Da kan det kanskje stoppes, sier hun.
-Tidligere var det et problem med straksbetaling når en skulle belaste en konto. Alt ble belastet på et øyeblikk. Det skapte problemer, blant annet med svindel. Derfor har de fleste banker sluttet med straksbetaling.
-Nå er det et visst tidsrom for trekk fra en konto, forklarer hun.
Takket Susanne
Sparebanken Møre har i seks år på rad blitt kåret for å gi Norges beste kundeservice. Forsamlingen til Spjelkavik og omegn pensjonistforening ga da også Susanne en solid applaus, med påfølgende blomst fra leder Rødal.
De har alle kjent på uroen og usikkerheten. Flere kjenner også eksempler på eldre mennesker som har blitt fralurt flere hundre tusen sparekroner.
Kanskje har Susanne og Sparebanken Møre stoppet mange ”limpinner” denne dagen.